Mesajul rectorului UBB, Daniel David, la 3 luni de la preluarea mandatului. Provocările managementului universitar în vreme de pandemie

Rectorul Universității Babeș-Bolyai, Daniel David, a transmis o scrisoare dedicată mediului universitar la împlinirea a trei luni de la preluarea mandatului.

Daniel David a transmis bilanțul activității sale și ce provocări au implicat managementul universitar în această criză generată de pandemia de COVID-19.

„Așa cum știm, am preluat mandatul într-un moment complicat, determinat de pandemia COVID-19. Folosind o metaforă, mă așteptam să preiau atribuțiile de Rector UBB, dar le-am preluat pe cele similare unui „Mareșal pe front”, adaptând instituțional ordonanțe militare!

1. Prima grijă a fost să asigurăm sănătatea și securitatea comunității UBB. Măsurile au fost rapide, eficiente și inspiraționale și pentru alți actori din țară.  Comisia COVID-19 din UBB a avut un rol cheie în acest demers, alături de Rectorat, Consiliul de Administrație al UBB, Senatul UBB și reprezentanții studenților și le mulțumesc colegilor implicați. La acest link – https://www.ubbcluj.ro/ro/infoubb/covid19/– găsiți acțiunile cu impact comunitar, local/regional, național și internațional ale UBB în acest context. Le-am găsit normale și le-am aplicat fără să le facem prea multă publicitate. În acest context complicat, toți colegii și-au păstrat intacte salariile (iar studenții bursele), organizând munca prin rotație și/sau la distanță. Am anulat propunerile de creștere a taxelor la UBB, am asigurat burse sociale tuturor studenților care au solicitat (și au fost eligibili) și am extins, independent sau împreună cu Fundația UBB, accesul la computere/tablete pentru cei implicați în actul educațional.

2. A doua grijă a fost derularea la cele mai bune standarde academice și administrative a activităților curente din UBB, ținând cont de contextul pandemiei. În acest sens, pentru a nu afecta parcursul de viață al studenților noștri, am creat cadrul pentru organizarea online a examenelor de semestru și de absolvire. De asemenea, pentru buna derulare a activităților academice am creat cadrul pentru organizarea admiterii la UBB online. Toate acestea nu reprezintă o miză atât de mare pentru cadrele didactice/de cercetare, care puteau aștepta perioada post-pandemie, cât este pentru studenți și elevi, care au dreptul să nu-și aibă blocat/amânat parcursul de viață. Am depus cu toții eforturi consistente pentru digitalizarea procesului de învățare și cred că am făcut un pas important în acest sens. Trebuie însă spus că pentru noi „online-ul” de acum nu este încă un model ideal, ci unul de compromis și de substitut, realizat la standarde academice de onorabilitate, în contextul pandemiei. Așadar, nu vrem să ne lăudăm ce bine este și ce bine îl facem, ci așteptăm să revenim la variantele pre-pandemie, îmbogățite probabil cu unele experiențe online doar acolo unde acestea se ridică la cele mai înalte standarde academice.

3. A treia grijă a fost să începem – fără să forțăm lucrurile, ținând cont de contextul pandemiei – implementarea Programului ProUBB+.

  • Ca elemente de arhitectură organizațională, am demarat procesul de numire a prorectorilor, de alegere a decanilor și de stabilire/actualizare a componenței comisiilor/consiliilor cheie (ex. Comisia de Etică, Consiliul Științific al UBB etc.). În plus, s-au propus unele regulamente/metodologii absolut necesare unei funcționări adecvate a UBB (sunt accesibile pe siteul CA/Senat UBB). De asemenea, am reorganizat Fundația UBB.
  • Suntem în faza de finalizare a Planului Strategic 2020-2024, bazat pe Programul ProUBB+, cu implementare din 1 Octombrie 2020.
  • Am avut întâlniri cu conducerile tuturor facultăților pentru a putea crea și implementa din 1 octombrie 2020 Proiectul de facultate și Planul personalizat/individualizat de carieră (în prima etapă). În acest sens am rezervat 21.000.000 RON pentru dotarea laboratoarelor didactice (2020-2022) din cadrul proiectelor de facultate și 7.820.400 lei RON (4916 RON/per cadru didactic/de cercetare titular) pentru pregătirea Planului personalizat/individualizat de carieră (2020). În plus, am securizat 2.000.000 RON pentru  a susține granturile pentru tinerii cercetători din UBB (2020-2021).
  • Suntem în faza finalizării și analizării independente (audit extern) a noii Organigrame a UBB (cu aplicare din 1 octombrie 2020).
  • Am depus două proiecte mari de infrastructură în paradigma InfoBioNano4Health și am dezvoltat (prin reorganizare) în Cluj Innovation Park un nou centru UBB de industrii creative (https://news.ubbcluj.ro/ubb-va-avea-un-centru-de-industrii-creative/
  • În toamnă vom elabora noile strategii de cercetare-dezvoltare-inovare, digitalizare, financiară și altele relevante, conform Planului Strategic 2020-2024.
  • În fine, am gândit política referitoare la spațiile academice/campusul UBB (inclusiv accelerăm documentația pentru deja planificatul cămin studențesc cu 400+ locuri de cazare), care va fi anunțată public în luna iulie.
  • Continuăm cu politica de extindere a bazinului academic și a specializărilor UBB competitive.

4. Pe linia competitivității

  • UBB a fost acceptată în GUILD – organizația unora din cele mai importante universități “world-class” europene –, unde este deja un actor activ, cu sugestii la nivelul politicilor academice europene (cu impact și pentru țară). În acest context, pe siteul UBB a fost reliefat profilul “UBB world-class” –  https://www.ubbcluj.ro/files/UBB-world-class-academic-contributions.pdfși “UBB Goes International”  – https://www.ubbcluj.ro/files/UBB_Goes_international.pdf
  • Toate programele de susținere a competitivității inițiate în 2016-2020 continuă (ex. susținerea revistelor, premiile pentru publicații, susținerea infrastructurii strategice, etc.).
  • În toate rankingurile academice incluse în Metarankingul Universitar, publicate până la jumătatea anului 2020, UBB se află pe locul 1 în țară: CWUR, QS (în QS alături de Universitatea din București), Scimago și URAP. De asemenea, este pe primul loc în Nature Index. În fine, a rămas cea mai populară universitate din România online (Webometrics; uniRank).

În tot acest proces complicat, grupul de prorectori, CA-UBB, Senatul UBB, Consiliile/Comisiile de la nivel de universitate și reprezentanții studenților au lucrat ca o echipă pentru depășirea pandemiei și implementarea programului ProUBB+ în beneficiul nostru, al tuturor. Le mulțumesc mult!

Sper ca la următoarea comunicare să reușim să ne vedem față în față. Până atunci așteptăm feedback, unde și când este cazul, și de la voi!„, este mesajul rectorului.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *