,

Afacerea tramvaiul. Zeci de milioane de euro stau parcate permanent în depourile Companiei de Transport Public Cluj

Posted by

Unul dintre cei mai important experți în mobilitate urbană din România este Tudor Măcicășan. Acesta a participat la elaborarea unor studii de trafic în București și alte orașe importante din România, dar și în capitale aglomerate din alte țări ale lumii.

Tudor Măcicășan a atins un punct sensibil în ultimii ani în Cluj Napoca, și care a fost evitat de jurnaliștii clujeni. Peste toate astea opacitatea celor de la Compania de Transport Public Cluj de a oferi informații utile și pertinente, este arhicunoscută, și a blocat orice acces la informații de interes public.

De exemplu, niciodată clujenilor nu li s-a explicat de ce a fost nevoie să se cumpere atât de multe tramvaie, care nu sunt utilizate niciodată, decât într-un procent de 40 la sută.

În acest sens, Tudor Măcicășan susține că un tramvai este exact ca un avion. El costă sau pierde bani în orice zi în care nu este în serviciu, transportând călători.

„Flota de tramvaie s-a reînoit simțitor în ultii ani, ajungând la 28 de tramvaie moderne, de 30 de metri lungime și cu podea joasă. Dintre acestea, în ora de vârf circulă simultan 12 tramvaie, obținându-se un coeficient de utilizare a flotei de 42% pentru vehicule care costă peste 2 milioane de euro fiecare”, susține Măcicășan.

O flotă de tramvaie pentru un oraș cu un 600.000 de călători

Expertul în mobilitate publică a mai spus că o folosire cu mai multă inteligență a acestei flote de tramvaie ar duce la un timp de așteptare mult mai mic în stații.

Dar cu toate acestea achiziția a celor 28 de tramvaie noi a fost făcută fără nicio legătură cu realitatea. Poate doar dacă rațiunile de cumpărare au fost altele, gen comisioane etc.

„Dacă s-ar folosi 24 din cele 28 de tramvaie, intervalul de succesiune din ora de vârf s-ar reduce de la 10-12 minute la 5-6 minute. Achiziția și mentenanța a 28 de tramvaie noi pentru 12 vagoane la stradă în ora de vârf este nesustenabila, ineficientă. Probabil că excesul de tramvaie vizează extinderea rețelei spre Florești, altfel
n-ar avea sens”, a mai spus Tudor Măcicășan.

S-au cumpărat tramvaie de 210.9 milioane lei

La Cluj-Napoca, în ultimii ani s-a tot vorbit de mobilitate urbană și mobilitate sustenabilă. În spatele acestor expresii bombastice, despre care nimeni nu știe mare lucru, s-au făcut afaceri uriașe.

De exemplu, doar pentru achiziționarea a 24 de tramvaie Astra Imperior, de la Arad, primăria Cluj Napoca a cheltuit deja suma de 210.9 milioane de lei, adică 41 de milioane de euro. Banii vin potrivit lui Emil Boc din fonduri europene, despre care nu știm cu certitudine că există.

Tramvaiele Astra Imperio au următoarele caracteristici tehnice: capacitate de 300 de călători (36 locuri pe scaune) și dotări de ultimă generație, facilități pentru fotolii rulante sau cărucioare pentru copii, Wi-Fi gratuit pentru călători, sistem de supraveghere video etc. Tramvaiele sunt unidirecționale.

„Prețul unitar al unui tramvai este de 7.735.000 lei fără TVA, iar valoarea totală a contractului însumează 185.640.000 lei fără TVA (210.9 milioane de lei cu TVA – n.n.). În următoarea perioadă programatică, 2021-2027, Primăria are pregătite proiecte europene pentru creșterea calității rețelei de transport public: autobuze electrice noi, autobuze autonome, troleibuze, extinderea rețelelor de contact pentru troleibuze, modernizarea depoului de tramvaie”, a precizat în cursul lunii octombrie 2021 primarul Emil Boc.

Tramvaie gălăgioase

Clujenii care locuiesc în zonele pe unde trec liniile de tramvai se plâng de faptul că acestea sunf foarte gălăgioase.

Unul dintre clujeni, Dan Uza a scris pe facebook că ”tramvaiele românești de la Arad sunt incredibil de gălăgioase, a mai observat cineva?”.

Replica a venit imediat de la Mihai Cuibus care scrie că aceste tramvaie pot fi auzite de la un kilometru depărtare.

„Când strada e pustie, după ora 22, le auzi de la un kilometru depărtare. Nu știu dacă sunt de vină doar tramvaiele sau și șinele. În 2010-2012, când s-a înlocuit infrastructura, țin minte că au pus cauciuc sub traverse, tocmai pentru a limita zgomotul. Nu a ajutat la nimic în situația de față…”, a scris

4 răspunsuri

  1. Avatar Cosmin
    Cosmin
  2. Avatar Tudor Mare
    Tudor Mare
  3. Avatar Catalin
    Catalin
  4. Avatar Dumi
    Dumi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *