DAC 120 DE este un camion de transport diesel-electric fabricat între 1988 și 1990 de Steagul Roșu Brașov România și de Mecanica Mârșa. Cea mai mare basculantă din lume a fost produsă în România.

Proiectat în anii 1980 de institutul ICPAT Brașov (redenumit ulterior S.C. Tractor Proiect S.A.), proiectul a fost dezvoltat pornind de la camionul Lectra Haul.
Ulterior, DAC 120DE a devenit unul dintre cele mai mari camioane de transport din lume la vremea sa. Avea o greutate impresionantă. Fără încărcătură cântărea 90 de tone și avea o capacitate maximă de încărcare de 120 de tone.
Basculanta avea 10 metri lungime și 5,4 metri înălțime deasupra capotei, cu un ampatament, distanța dintre roți, de 3,2 metri. Modelul era propulsat de un motor diesel de 8 tone și 65 de litri, capabil să producă 1.040 cai putere.
Inginerii români au proiectat un motor inteligent. Acesta alimenta la rândul lui alte două motoare electrice de tracțiune fabricate la Electroputere Craiova încorporate în puntea spate, care asigurau propulsia.
Viteza maximă a camionului era de 70 km/h în gol și 55 km/h în plin. Camionul avea două rezervoare de combustibil de 1.600 de litri capabile să deplaseze autobasculanta timp de șapte zile, neâncetat.
Au fost construite doar 15 camioane
Numărul total de camioane construite a fost de 15, dintre care opt au mers la mina de cupru Roșia Poieni, trei la cariera de var Mahmudia, două la șantierul Canalului Dunăre-Marea Neagră și cinci la mina de minereu de fier Mc Caimy Monster Pilbara din Australia de Vest.
Costul unui camion DAC 120 DE a fost de aproximativ 300 000 USD (615 000 USD în dolari din 2018), mult mai ieftin decât alte modele comparabile.
Când se defecta o piesă, muncitorii munceau câte o săptămână întreagă ca să o demonteze și să o monteze apoi la loc. Ultimul DAC 120 DE a ieșit pe porțile uzinei din Brașov în anul 1990.
Inginerii români au asigurat mentenanță pentru autobasculantele trimise în Australia, până în 1992.
Totuși, cei care au lucrat pe aceste camioane spun că era de proastă calitate și totla nereușite.
Lasă un răspuns