Anul acesta, în perioada 1-8 martie, piața de flori atinge un record istoric de vânzări. Românii vor cumpăra flori de peste 32 de milioane de euro la nivel național, potrivit unui studiu realizat de o firmă de consultanță.
În România sunt peste 3.000 de firme se bat pe o piaţă pentru care luna martie reprezintă apogeul vânzărilor de peste an.
Buchetul de flori va reprezenta, în zilele următoare, poate cel mai bine vândut produs de sezon în România. Potrivit estimărilor Frames, în perioada 1-8 martie vor fi vândute peste 2,3 milioane de buchete de flori.
Estimarea ia în calcul că la oraş, mediul în care se vând peste 90% din flori, locuiesc 4,56 de milioane de femei cu vârsta de peste 18 ani şi că măcar jumătate dintre doamne şi domnişoare vor primi un buchet de flori în această perioadă, la un preţ mediu de 70 de lei.
Clujul, în top național după numărul de florării
Potrivit analizei Frames, în piaţa florilor din România activau, în 2021, 3.111 companii cu 5.215 angajaţi, faţă de 1.454 de firme câte erau înregistrate în urmă cu 10 ani. Cele mai multe firme specializate se aflau, în 2021, în Bucureşti (508), Cluj (178), Constanţa (148), Ilfov (143), Braşov (114) şi Timiş (113).
Datele preliminarii arată că, în 2021, ultimul an pentru care Ministerul Finanţelor prezintă datele financiare finale, business-ul cu flori din ţara noastră a depăşit 2,2 miliarde de lei, iar în 2023, pe fondul creşterii preţurilor, afacerile din acest sector vor depăşi 2,5 miliarde de lei.
Spre comparaţie, cu 10 ani în urmă, afacerile companiilor de profil abia depăşeau 401 milioane lei. Şi profitabilitatea sectorului a crescut semnificativ, de la 15,1 milioane lei în 2011 la 188 milioane lei în 2021. În 2023, analiştii Frames se aşteaptă la un profit de 250 milioane de lei.
Printre cei mai importanţi jucători din sectorul comerţului cu flori şi alte plante se află Diva Sol SRL (277,4 milioane lei cifra de afaceri în 2021), Agroland Business System SA (188,6 milioane lei), Pet Network Europe SRL (95,4 milioane lei) şi Spic Agro SRL (55,2 milioane lei).
În condiţiile în care piaţa, cel puţin pe sectorul de distribuţie, este încă foarte fragmentată, dezvoltarea unor reţele de business la nivel national poate aduce un câştig semnificativ, în ton cu evoluţia veniturilor populaţiei şi cu extinderea obiceiurilor de consum.
Florăriile de la colțul străzii au început să dispară
Potrivit analizei Frames, comerţul cu flori din România s-a diversificat foarte mult în privinţa ofertei de servicii.
Firmele din acest sector raportau în 2021 capitaluri în creştere la 33,4 milioane de lei faţă de 12,8 milioane lei în urmă cu 10 ani.
Analiza Frames privind business-ul din piaţa florilor din România în 2023 a fost realizată pe baza datelor financiare comunicate de companiile având codurile CAEN 4622 (comerţul cu ridicata al florilor şi al plantelor) şi 4776 (comerţul cu amănuntul al florilor, plantelor şi seminţelor) la Ministerul Finanţelor pentru anul 2021, datelor statistice privind dinamica firmelor de la Registrul Comerţului şi informaţiilor de la Institutul Naţional de Statistică.
Estimările privind vânzările de 1 şi 8 Martie din 2023 aparţin Frames şi au fost realizate pornind de la discuţiile cu companiile din sector.
Analiza nu include datele financiare privind comerţul cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet (CAEN 4791), cultivarea altor plante din culturi nepermanente (0119) şi comerţul cu amănuntul al bunurilor de ocazie vândute prin magazine (4779), considerând că acestea, având în vedere diversitatea produselor şi a serviciilor, sunt de natură să prezinte o imagine distorsionată a pieţei de flori din România.