, ,

Dezbatere cu iz politic pe tema celor două mari proiecte de infrastructură ale Clujului, ignorată de puterea locală. Un activist clujean a distrus proiectul de suflet al primarului Boc – metroul

Posted by

Joi seara, 23 martie, la Cluj Hub de la Central, a avut loc o dezbatere importantă despre două dintre proiectele majore de infrastructură ale județului Cluj și chiar Transilvaniei, metroul și Centura Metropolitană, în cadrul căreia discuțiile s-au întins pe durata a trei ore.

Dezbaterea a început la ora 18:00 și a fost organizată de USR Cluj, prin deputatul Viorel Băltărețu, dar a fost ignorată cu grație de puterea locală, niciun reprezentant al Primăriei Cluj-Napoca, Consiliului Județean Cluj sau din conducerea PNL Cluj, PSD Cluj sau UDMR Cluj nu au luat parte la ea.

Reporterul Foaia Transilvană a luat parte la această dezbatere de mare interes pentru cetățenii Clujului și a notat principalele idei de discuție, iar concluzia la unison a fost, printre altele, că cele două mari proiecte de infrastructură vor crea un deranj foarte mare în oraș, iar administrația locală și managerii de proiecte trebuie să aibă o comunicare puternică și să le ofere clujenilor canale de informare în ceea ce privește acestea. 

De altfel, Primăria Cluj-Napoca va trebui să limiteze cât mai mult disconfortul creat de viitoarele șantiere care vor bloca orașul în mod sigur și să se preocupe și de sănătatea oamenilor și a bolnavilor cronici, a cardiacilor, care ar putea fi afectați de praful ce va fi generat.

La dezbatere au fost invitați să vorbească activistul clujean Szakats Istvan, lider al grupului de facebook extrem de influent și care îi dă frisoane primarului Emil Boc – Clujul Civic – fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma, Alexandru Corlea – vicepreședinte al Asociației Pro Infrastructura, managerul de proiect al Centurii Metropolitane – Silviu Tegzesiu, Carol Szasz – inginer constructor de cai ferate, drumuri și poduri, Sorin Nemeti – conferențuar de la Facultatea de Istorie și Filozofie, Departamentul de Istorie Antica și Arheologie, respectiv consilierul local USR Călin Groza.

„Metroul și Centura Metropolitana nu vor rezolva problema traficului. Așteptăm cu toții sa vedem aceste proiecte licitate cât mai repede. Nu toată centura a fost scoasa la licitație, au rămas pe dinafară cele mai importante tronsoane, Floresti, Gilău și Apahida. Nu s-a licitat partea de centura care să ocolească Floreștiul. De 2-3 ani pe zona rutieră exista o mare efervescență de proiecte.

Legat de metrou, proiectul a fost preluat dd Primăria Cluj-Napoca și a mers ceva mai repede ca centura. Domnul primar a insistat foarte mult ca acest proiect să intre în PNRR. Licitația a fost lansată, avem câștigătorul, dar avem și o contestație. E important ca și cetățeni să știm ce înseamnă acest proiect, cum și unde se va lucra, finalizarea lucrărilor să fie realizată cât mai rapid. Va fi nevoie de o comunicare directă cu primăria și cei care se vor ocupa de proiect”, a declarat Horațiu Cosma.

Alexandru Corlea, vicepreședinte Pro Infrastructura

„Acest proiect va fi monitorizat foarte atent de noi. Proiectele în sine vor fi benefice pentru comunitate, iar un șantier în oraș va afecta mobilitatea si va avea un impact mare. Informarea din timp a populației trebuie să fie foarte bine definită.

Managementul traficului este responsabilitatea inginerilor. Administrația va trebui să fie onestă în informarea cetățenilor. Odată proiectele implementate, acestea deschid alte proiecte. Administrația trebuie să fie transparentă cu cetățenii privind informarea în legătură cu aceste proiecte”, a declarat Corlea.

Unul dintre cei mai asaltați invitați la această dezbatere a fost Silviu Tegzeșiu, manager de proiect al Centurii Metropolitane, care a rezistat cu brio tirului de întrebări ale useriștilor clujeni.

Silviu Tegzesiu, manager de proiect Centura Metropolitană

„4 milioane de metri cubi de săpături care trebuie scoși și în jur de 3 milioane de materiale aduse, deci în jur 200.000 de basculante dus-întors, adică 400.000 basculante. Am prevazut în proiect zone de depozitare a materialului, din considerentul de mediu și de a asigura un management eficient de Gestionare, unul în Apahida, Floresti și altul în Baciu.

Nu toți antreprenorii beneficiază de anumite facilități, doar cei de la locul 2. Toate materialele transportate vor genera un trafic suplimentar în oraș, mai ales în zona Floresti, în jur de 5-10%.

La Centura, prin lucrările pe care le-am propus considerăm că impactul va fi unul mai redus, sigur problema va fi la managementul de trafic, lucru care a adus o îngrijorare Primăriei Cluj-Napoca. Pe sensul de ieșire dinspre Cluj vom avea o singura bandă, sigur aceasta măsură va fi limitată, dar va fi o perioadă de 2 luni de zile în care se va circula pe un sens, în rest se va circula pe două benzi.

Referitor la metrou, în prima parte se vor face stațiile până la sensul giratoriu din Mărăști, cu săpături adânci, până la 20 metri, cu o lățime de 20 metri. Așadar toată trama stradală va fi afectat, va fi deranj mare în zona stațiilor”, a declarat Tegzesiu.

2000 de oameni vor lucra pe șantierul Centurii Metropolitane

„Un număr de 2000 de oameni vor trebui să lucreze pe șantierul centurii metropolitane. Primăria va trebui să impună un management de trafic eficient, iar provocarea autorităților va fi sa îmbine aceste elemente, iar deranjul sa fie cât mai mic, pentru ca deranj va fi în mod sigur”, a mai declarat managerul de proiect al centurii.

Conferențiarul universitar Sorin Nemeti, de la Facultatea de Istorie și Filozofie, departamentul de Istorie Antică și Arheologie, a vorbit și despre provocările pe care aceste proiecte mari de infrastructură le va aduce orașului în ceea ce privește eventualele situri arheologice pe care le vor scoate la lumină șantierele. Acesta susține că administrația  trebuie să aibă în vedere salvarea vestigiilor și al patrimoniului istoric al orașului.

„Noi intervenim în momentul în care intervin escavatoarerele, acest lucru nu este în regul[. Trebuia sa se facă o cercetare arheologică preventivă și toate vestigiile găsite duse la muzeu, înainte ca să intre escavatoarele”, a concluzionat Nemeti.

Liderul grupului Clujul Civic a desființat proiectul de suflet al primarului Emil Boc – metroul.

Szakats Istvan, lider Clujul Civic

Unul dintre cei mai cunoscuți activiști clujeni, Szakats Istvan și unul dintre liderii” grupului de Facebook Clujul Civic, devenind o voce puternică și un instrument influent în municipiul Cluj-Napoca, a desființat total proiectul metroului din Cluj-Napoca, pe care îl consideră un bullshit. Acesta a făcut apel la o atenție sporită la problemele de mediu și la sănătatea cetățenilor în ceea ce privește praful generat de cele două șantiere majore.

„Unul dintre lucrurile pe care îl face Clujul Civic este că demontează bullshitul. Exista trei proiecte al metroului în acest moment, unul politic, comunicațional și legat de transport. Partea de comunicare al metroului ma preocupă pe mine, pentru că face legătură între cel politic. Proiectul este într-o continuă modificare, tor timpul devine mai alarmant.

Gândiți-vă în termen de creștere de trafic și praf ce înseamnă asta pentru persoanele bolnave, cardiaci, alergici la praf sau bolnavi cronici. Comandamentul acela al metroului ar trebui deja să existe și să se preocupe și de acest lucru și să aibă în vedere unde locuiesc cardiacii sau bolnavii.

Știind aproximativ aceste elemente creștem numărul de medici, salvări și punem bani de medicamente? Pe partea de metrou ar trebui sa fie începute aceste studii de specialitate. Unde sunt campaniile de informare? Care sunt canalele de informare? Dacă orașul acesta ar lua în serios sănătatea oamenilor, acum trebuie începute studiile, aplicațiile. Cum este responsabilă administrația pentru proprii cetățeni? Eu dacă as avea o bunică în centru bolnavă sau cardiacă acum m-as gândi cum să o mut de acolo”, a declarat Szakats Istvan.

Consilierul local Călin Groza de la USR Cluj-Napoca a reiterat faptul că este nevoie de un plan de acțiune clar și concret pe centură și metrou.

„Avem nevoie de plan de acțiune clar pentru centura și metrou. Nimic nu e clar până în acest moment, dar oamenii vor fi nevoiți să învețe să meargă în centru fără mașină”, a declara Groza.

Reprezentanții Asociației Metro Urban nu au primit deloc cuvântul în cadrul dezbaterii publice a USR și au fost ignorați cu nonșalanță, deși vicepreședintele Horia Nasra, fost deputat și președinte PSD, a fost unul dintre cei mai importanți susținători ai proiectului metroului de la Cluj, fiind după primarul Emil Boc al doilea lider politic care a comunicat cel mai mult pe acest proiect. De altfel, fostul lider al social-democraților clujeni a fost cel care a înființat prima platformă online dedicată metroului, https://metroucluj.ro/

Cei trei membri ai asociației Metro Urban prezenți au plecat din sală după o jumătate de oră, declarându-se dezamăgiți de organizare.

Dezbaterea nu a generat un interes prea mare în rândul clujenilor, numărul celor prezenți în sală a fost de circa 30 de persoane, majoritatea dintre ei membri ai USR, care au monopolizat toată discuția. Au mai luat cuvântul la final președintele USR Apahida, Maria Rodilă, doi consilieri locali USR din Florești și Baciu, senatorul Cristian Bordei, respectiv consilierii județeneni Cătălin Sălăgean și Adela Dehenes. 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *