Procurorii Direcției Naționale Anticorupție (DNA) au descins miercuri la mai multe firme care intermediază transportul alternativ, în urma unor suspiciuni de evaziune fiscală masivă. Prejudiciul estimat de anchetatori se ridică la aproximativ 30 de milioane de lei, după ce mai multe societăți ar fi ascuns veniturile obținute de pe urma colaborării cu platformele Uber și Bolt.

Perchezițiile au loc în nouă locații din Timișoara și județele Arad, Caraș-Severin și Timiș, atât la sediile firmelor implicate, cât și la domiciliile unor persoane suspecte.
Rețea de firme-fantomă și sute de șoferi cooptați
Potrivit surselor judiciare, între 2021 și 2024 au apărut mai multe societăți comerciale controlate de patru administratori. Acestea au atras în sistem peste 800 de șoferi. Schema era simplă: firmele încheiau contracte de închiriere a mașinilor deținute de administratori sau primeau autoturisme prin comodat de la șoferi. Dupa care le obțineau autorizațiile necesare de la ARR și îi înscriau pe platformele de ride-sharing.
În acte, societățile nu aveau angajați și funcționau în patru sedii din județul Timiș și un punct de lucru în Arad.
Cum funcționa mecanismul de „optimizare fiscală”
Veniturile provenite din cursele de ride-sharing erau direcționate către firme, care rețineau un comision de 10% și percepeau săptămânal câte 70 de lei pentru „contabilitate”. Acesti bani nu ajungeau în realitate la vreun contabil. Restul sumelor era plătit șoferilor în numerar.
Procurorii spun că milioane de lei au fost astfel scoase din circuitul fiscal, fiind ulterior retrași cash și folosiți pentru achiziția de imobile, autoturisme de lux și mașini pentru activitatea de transport. Pentru a evita controalele ANAF, firmele erau mutate periodic pe alte societăți sau înființate pe numele unor persoane interpuse.
Piața ride-sharing, în criză de încredere
Cazul vine în contextul în care ANAF a intensificat verificările în sector, determinând tot mai mulți șoferi să renunțe la colaborarea cu firmele intermediare și să treacă pe PFA propriu. Platforma românească Pick a anunțat că, doar în ultimele zile, a sprijinit un număr de șoferi similar cu cel din ultimele nouă luni pentru a face tranziția către activitatea independentă.
Ancheta DNA ar putea zdruncina puternic piața locală de ride-sharing, unde firmele-paravan par să fi funcționat nestingherite ani la rând, pe fondul unei legislații permisive și a controalelor fragmentate.
Lasă un răspuns