Accidentul de cale ferată s-a produs în dimineața zilei de 13 martie 2022, când trenul inter regio 1822, care circula pe ruta Arad – București, a lovit în plin un tren marfar staționat în stația CFR Roșiori Nord. În urma coliziunii dintre cele două trenuri, 13 persoane au fost rănite.
Pagibele materiale sunt însemnate după ce trei vagoane ale trenului de marfă au sărit de pe linie, fiind distruse și un număr important de autoturisme marca Ford.
Primele concluzii ale AFER
Inspectorii de la AFER susțin că accidentul s-a produs exclusiv din vina mecanicului care conducerea locomotiva trenului de călători.
”A manipulat nejustificat butonul depășire ordonată în dreptul inductorului activ de 2000 Hz, de la semnalul de intrare al Stației Roșiori Nord care ordona OPRIREA, din această cauză neproducându-se oprirea trenului prin frânare de urgență produsă de intrarea în acțiune a instalației INDUSI a locomotive”, se arată în raport.

Mai mult, inspectorii AFER a au mai stabilit că ”înainte, la trecerea și după trecerea trenului de semnalul de intrare al stației Roșiori Nord – care ordona OPRIREA, mecanicul nu a luat măsuri de frânare rapidă a trenului, în vedea opririi în cel mai scurt timp posibil”.
A lovit trenul din față la o viteză de 50 de kilometri la oră
Pentru a ajunge la aceste concluzii preliminare, inspectorii AFER au studiat ”cutia neagră” a locomotive, care a înregistrat vitezele, și au făcut probe de frânare pe traseul de dinaintea blocului de lumini automat (BLA), care era pus pe roșu.
În plus au fost făcute teste de frânare și de trecere peste sistemele automate de frânare pentru a se stabili dacă acestea au fost funcționale.
La locomotiva EA 637, care tracta trenul de persoane, inspectorii AFER au stabilit următoarele:
– instalațiile INDUSI și DSV în funcție și sigilate;
– s-a efectuat proba de funcționare a instalației INDUSI la influența de 2000 de Hz și instalația a produs frânarea de urgență cu descărcarea conductei generale de aer;
– nu s-au constatat nereguli la instalațiile de frână ale locomotive.
Trenul a avut viteze diferite
Trenul 1822 a ajuns la Mălăeni, anterioară stației Roșiori Nord, cu un minut mai repede față de livretul de mers.
La calea ferată înainte de un bloc automat de lumini există alte două sisteme, care pot frâna automat trenul, dacă viteza acestuia este mai mare decât cea prevăzută în regulamente.
Astfel, la semnalul dintre Măldăeni și Roșiori Nord, ”se înregistrează influența de 1000 de Hz cu manipularea de către mecanic a butonului ATENȚIE, la o viteză de 95 de km/h, după care viteza scade la 41 de km/h, pe o distanță de 1.046 metri”.
Apoi, mai susțin cei de la AFER, mecanicul a crescut viteza de la 41 de km/h la 62 de km/h, deși știa că în față semnalul este pe roșu.
”De la viteza de 41 km/h curba vitezei crește la 62 de km/h, după care,la viteza de 61 de km/h trenul trece pe lângă semnalul prevestitor al stației Roșiori Nord, unde se înregistrează influența de 1000 de Hz,cu manipularea de către mecanic a butonului ATENȚIE”, se mai arată în raportul preliminar al AFER.
A frânat brusc dar era prea târziu
Pe traseul critic dintre cele două stații, trenul a continuat să circule cu viteze cuprinse 49 și 52 km/h.
Inspectorii AFER mai spun că mecanicul cu pricina a apăsat butonul de ”depășire ordonată” timp de zece secunde, la trecere ape culoarea roșie a semaforului feroviar, fapt ce arăta că linia este ocupată de un alt tren.
”După trecerea trenului de semnalul de intrare al Stației Roșiori Nord – care ordona OPRIREA – trenul circulă cu viteze cuprinse între 52 de km/h și 50 de km /h, pe o distanță de 192 de metri. În continuare, de la viteza de 50 de km/h, viteza trenului scade la zero, într-o distanță de 117 metri”, se mai arată în raportul AFER.
La acest moment a fost loc coliziunea frontala dintre cele doua trenuri.

Lasă un răspuns