Rectorul UBB Cluj, psihologul Daniel David, a explicat într-un interviu acordat EDUPEDU refuzul declarativ al unei părți a părinților și profesorilor de a testa elevii. Acesta susține că autoritățile ar trebui să îmbrace adevărul într-o formă care să aducă sens și semnificație în mintea oamenilor, pentru că doar atunci ei vor asculta.
Psihologul a declarat că reticența oamenilor nu se datorează atât de mult fricii în momentul de față, cât se datorează radicalizării, convingerii excesive a oamenilor că au găsit răspunsurile la problemele psihologice, emoționale cauzate de pandemie și pentru care autoritățile nu au oferit niciun fel de sprijin, niciun ghid.
„Autoritățile nu înțeleg că nu poți duce acest demers într-o logică bio-medicală, ne trebuie un model bio-psiho-social prin care să se înțeleagă mecanismele psihologice.
Mintea omului are nevoie de predictibilitate, nu de adevăr. Atunci când ajungi în faza de radicalizare, mai ales în zona teoriilor conspiraționiste, înseamnă că ai găsit niște sensuri și semnificații foarte puternice care dau sens vieții și ai o stare de mulțumire datorită acestora. A ataca acele sensuri și semnificații în orice formă înseamnă a ataca identitatea, esența și nivelul de fericire al omului și de aici apare atitudinea foarte agresivă. Oamenii nu caută adevăruri, caută sensuri și semnificații”, a declarat David pentru edupedu.ro.
Rata de analfabetism funcțional și analfabetism științific
„Rata de realism este corelată cu rata de alfabetism funcțional și cea de alfabetism științific. Foarte important, însă, înțelegerea realității de către o populație mai mare depinde și de capacitatea autorităților de a transmite mesaje ușor de înțeles, care să dea sens și semnificație oamenilor. Însă, de multe ori, autoritățile, venind cu experți dintr-o zonă bio-medicală foarte rigidă, consideră că sunt informații corecte și nu ar trebui discutate, dar omul le dicută fiindcă omul nu are nevoie de adevăr, are nevoie de sensuri și semnficații. Dacă autoritățile îmbracă adevărul într-o formă care să aducă sens și semnificație în mintea oamenilor, atunci oamenii le vor asculta. Dacă nu îmbracă adevărul astfel, ca să îi atragă, decidenții pot să le spună că 1+1=2 și oamenii le vor răspunde „nu e întotdeauna așa”, a mai precizat David.
De ce părinții și profesorii aruncă responsabilitatea de la unii la alții?
Daniel David: Nici asociațiile de părinți și nici asociațiile de profesori nu pot ajunge la atitudini clare comune fiindcă și acolo există fisura pe care o vedem la nivelul societății între atitudini pro-vaccinare și anti-vaccinare, între atitudinile de lupta împotriva pandemiei și atitudini care nu consideră pandemia ca fiind o problemă majoră. Ei nu se pot pune de acord. Nici nu trebuie să ai studii de psihologie a românilor, dacă te uiți în societate, ca să înțelegi că oamenii se vor comporta foarte diferit. Unii vor fi foarte serioși și responsabili, alții și-ar dori să fie dar nu o să știe să facă testarea adecvat sau să se raporteze la rezultatele testării, iar alții nu o să facă testările, vor pretinde că le-au făcut, dar nu le vor face. Repet, nu rezultă din psihologia românilor, ci dintr-o observație pe care o putem vedea la atitudinea față de vaccin la nivelul societății, gândiți-vă că s-au falsificat certificate verzi, s-au falsificat rezultatele de la testele rapide.
E nevoie de o campanie de promovare a testării în școli
Referitor la întrebarea cum ar putea fi convinși părinții, David a explicat că „e greu de pe o săptămână pe alta să mai facem ceva, altfel ar fi trebuit gândită campania de introducere a testelor din școală, fiindcă ea doar a fost anunțată ca o decizie educațională, dar nu s-a venit cu o campanie de promovare și educație la pachet”.
Aruncarea cartofului fierbinte între ministere cu privire la cine ar trebui să facă testarea elevilor a dus la pierderea credibilităţii în ce priveşte autoritatea statului. „Atitudinea pro-vaccinare a fost afectată de faptul că politicienii și autoritățile și chiar specialiștii nu au făcut un pact național împotriva pandemiei și pro-vaccinare, asta a fisurat și a activat grupuri diferite la nivelul societății”, a mai sustinut acesta.
Interviul poate fi citit integral pe edupedu.ro.
Lasă un răspuns