Puțini clujeni mai știu cu adevărat istoria unuia dintre cele mai frumoase și mai importante poduri din oraș. Este podul de peste râul Someș, care face legătura dintre străzile Horea și Regele Ferdinand. Istoria podului de pe strada Horea, din Cluj Napoca.
Acest pod a fost consturit din beton, dar în 1944, a avut parte de o soartă cruntă. A fost aruncat în aer de trupele germane, aflate în retragere, din calea armatelor române și ruse.
Întâmplarea a avut loc la câteva săptămâni, după ce o escadrilă de bombardiere americane a lovit Gara CFR și strada Horea.
Podul a fost aruncat în aer
Laszlo Dosztal a scris un mesaj din care rezultă cum a fost aruncat acest pod în aer. Clujeanul este la o vârstă înaintată și susține că l-a cunoscut personal pe soldatul german care a executat această misiune.
”Podul a fost aruncat în aer la ordinul comandamentului german în retragere. Două blindate ușoare au monitorizat aruncarea în aer a podului la retragere. În blindatul de honvezi era un fost soldat care ne-a povestit precum că la ordinul dat a apăsat pe detonator. Din blindatul german de lângă el a fost monitorizat dacă ordinul se execută conform planului. Încărcătură astfel a fost calculată sa nu facă pagube mari pe cât este posibil în clădirile din apropiere”, a scris clujeanul.
Potrivit acestuia, trupele germane și maghiare s-au retras în zona străzii Moților. Mai exact, la Universitatea de Științe Agricole.
Aici, soldații germani au amplasat o baterie de obuziere, și trăgeau în tancurile sovietice ce se apropie de Cluj, dinspre Turda.
”Reglajul obuzierelor s-a făcut cu multă atenție cu câteva zile înainte de a arunca podul in aer. Dacă aflau cumva sovieticii atunci de unde se trage exact cu obuzierele Wehrmacht-ului atunci ar fi fost tragic doarece bombardau orașul”, a mai scris orașul.
Un gest inutil
Istoria consemnează faptul că podul de pe strada Horea a fost aruncat în aer, inutil. Spunem asta, deoarece podul aflat la 400 de metri în aval, Podul Traian, nu a fost aruncat în aer. Pe aici au trecut toate trupele aliate, de la acea vreme.
Podul de fier de peste Someș, de pe actuala strada Horea a fost aruncat în aer, în noaptea zilei de 10 Octombrie.
”Deja în octombrie s-a construit o trecere pietonal, însa traficul greu a trebuit sa fie deviat spre podul Árpád / Traian. In decembrie s-a început reconstrucția, terminată în mai 1945. Acest pod a fost construit pe ruinele celui vechi, refolosind materialul existent și stâlpii din beton. Baza podului a fost din lemn, peste care s-au plasat piesele metalice ale podului vechi. Avea o singura banda de 5m latime pentru traficul de masini si o zona pietonala de 1.8m.
Constructia podului actual a inceput in 1950 si a fost dat in folosinta pe data de 8 mai 1951. Fotografia surprinde constructia podului intermediar in primavara anului 1945”, a scris și Andras Vajda.
Lasă un răspuns