Un raport întocmit de inspectorii de la Agenția de Investigare Feroviară Română, cu ocazia unui incident la calea ferată a scos la iveală lucruri șocante. Locomotivele CFR sunt adevărate bombe pe roți.

Incidentul a avut loc în Halta Șibot, în data de 10 februarie 2025, orele 11.45. La acel moment, în halta de mișcare Șibot a intrat trenul CFR Călători IR 74110.
Inspectorii AGIFER au stabilit că impiegatul a trimis trenul, în mod greșit, pe o linie care nu era electrificată din cauza unor lucrări care avuseseră loc în cursul dimineții respective.
”Acesta a uitat că linia de contact aferentă secțiunilor izolate 033 schimbătorului de cale nr.2 și 034 sunt scoase de sub tensiune, în cadrul lucrărilor de revizie a LC. De asemenea, IDM dispozitor nu a solicitat circulația pe firul din stânga a căii duble la Operatorul RC de la RC Deva, respectiv pe firul II de circulație. În momentul trecerii locomotivei în zona secțiunii 034 respectiv peste izolatorul de secționare nr.2 s-a produs o flamă puternică având loc declanșarea fiderului de alimentare ce a condus la întreruperea tensiunii în linia de contact și de alimentare a locomotivei, care deplasându-se inerțial prin pantograful activ a agățat și a rupt scurtcircuitorul mobil montat în zonă pentru asigurarea legării la pământ a liniei de contact. Trenul și-a continuat mersul până în stația CFR Aurel Vlaicu unde a oprit neitineraric”, se arată în raport.
O locomotivă care nu mai fusese reparată de 17 ani
Abia acum intră în discuție calitatea materialului rulant din parcul CFR Călători, care, cu siguranță poate pune în pericol viețile pasagerilor.

În mod normal, o astfel de trecere neautorizată nu ar fi produs daune la locomotivă. Specialiștii consultați de noi susțin că locomotiva ar fi intrat pe firul de circulație care nu era sub tensiune și că nu s-ar fi întâmplat nimic deosebit.
Cu toate astea, inspectorii de la AGIFER au descoperit lucruri grave. De exemplu, locomotiva LE 048 care tracta trenul de pasageri nu mai fusese reparată din anul 2008.

De la ultima reparație planificată efectuată în 2008 și până la data producerii incidentului, locomotiva EA 048 a parcurs un număr de 2.469.712 km.
”Conform Normativului feroviar „Vehicule de cale ferată. Tipuri de revizii și reparații planificate. Normele de timp sau normele de kilometri parcurși pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate” aprobat prin Ordinul MT nr.315/2011, cu modificările și completările ulterioare, locomotiva trebuia să mai efectueze până la data producerii incidentului cel puțin două reparațiii planificate, pentru respectarea normei de timp impusă. Conform aceluiași normativ, locomotiva trebuia retrasă din serviciu începând din anul 2014. Retragerea din serviciu și îndrumarea pentru efectuarea unei reparații planificate era obligația deținătorului locomotivei, respectiv SNTFC, așa cum derivă și din Certificatul de entitate responsabilă cu întreținerea deținut”, se mai arată în raport.
Lasă un răspuns