, ,

România a avut două trenuri sanitare pregătite complet de război. Cum arăta un astfel de tren și ce s-a întâmplat cu ele

Posted by

Înainte de 1989, comuniștii au dat ordin să fie construite în regim de maximă urgență două trenuri sanitare, complet echipate. România a avut două trenuri sanitare pregătite complet de război

România a avut două trenuri sanitare pregătite complet de război

Se știe faptul că Nicolae Ceaușescu avea o frică teribilă de ruși, și de faptul că aceștia ar putea invada România, pe modelul Ungariei sau Cehoslovaciei.

Din aceste motive, Uzinele de Vagoane de la Arad au trecut la construirea celor două trenuri sanitare, fiecare cu o compunere de 18 vagoane. Cei care le-au văzut susțin că acestea erau complet echipate și pregătite pentru a face față nevoilor medicale ale unui război.

Așa arăta vagonul de terapie intensivă

Trenul avea un vagon pentru terapie intensivă, vagoane pentru saloane medicale, un vagon pentru sterilizarea materialelor sanitare, un alt vagon cu generatoare de curent electric, cinci vagoane cisternă cu apă potabilă, un vagon amenajat pe post de baie, cu dușuri multiple etc.

Toate trenurile au fost trimise la casat

După 1989, soarta acestor trenuri a fost una incertă. Încet, încet, vagoanele au fost trimise care încotro, prin România, iar în cele din urmă trimise la casat.

vagonul pentru compartimentul de radiologie, complet echipat

”S-a stabilit nevoia de trenuri de intervenție. Vom încerca să găsim o soluție pe fondurile europene, prin care să ne dotăm cu aceste trenuri. Există o problemă cu intervenția la nivelul căilor ferate. Sunt vulnerabilități pe care trebuie să le rezolvăm urgent, generate în urma casării trenurilor de intervenții. Nu avem mijloace reale de intervenții pentru zonele care nu sunt accesibile pe cale rutieră”, declara Raed Arafat, în 2018, cu ocazia unei intervenții majore ale pompierilor de la IGSU, la un accident cu multe victime.

Exista și un tren policlinică

În inventarul CFR s-a descoperit o fișă pentru un tren policlinică medicală. Acesta ajungea în diferite locuri din România, unde medicii ofereau consultații medicale gratuite. Locuitorii veneau la gara din localitate și erau consultați de medici din diferite specializări.

vagonul pentru sterilizarea instrumentarului medical

Oficial, un tren sanitar CFR număra 18 vagoane, fiind echivalentul unui spital. Acesta era compus din: cinci vagoane WTSMR – transport răniți (culcat), două vagoane UWTSP – farmacie și materiale sanitare, două vagoane UWSLR – clinic radiolog, două vagoane UWDP – salon comandă dormitor, precum și câte un vagon UWTSS – sală pansamente, UWBC – bucătărie și sală de mese, WBRD – magazie de alimente, WTSS – reanimare transport răniți, WTSO – sală operații, UWZ – vagon cisternă și WU – vagon uzină.

Ultimele patru vagoane ale acestui ultim tren sanitar, fabricat la Arad, în perioada anilor 1983-1996, au fost casate în 2011, lao fabrică din Craiova.

Foto: Iulian Neagu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *