Atunci când o companie aeriană devansează un zbor cu mai mult de o oră, pasagerii au dreptul la compensații și asistență, pentru că se consideră că acel zbor este „anulat”, a decis marți Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).
În Regulamentul 261 a Comisiei Europene se stabilesc valorile compensațiilor, acestea sunt de 250, 400 și 600 de euro. În ultimul an, tot mai multe avioane ale unei companii lowcost care opereaza de pe Aeroportul Cluj Napoca au avut întârzieri sau au fost anulate cursele aeriene.
Marți, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a stabilit că nu se pot cere compensații și asistență dacă un zbor este amânat cu mai puțin de trei ore, această situație nefiind considerată o „anulare”.
În primul rând, judecătorii au stabilit că „un zbor este considerat «anulat» atunci când operatorul efectiv de transport aerian devansează acest zbor cu mai mult de o oră”. Adică atunci când ora zborului este mutată mai devreme decât se stabilise inițial. Ca un exemplu, zborul este programat la ora 14, dar avionul decolează la ora 13.
Ce a stabilut Curtea de Justiție a UE
Interpretarea judecătorilor ține cont de faptul că o devansare a unui zbor provoacă neplăceri pasagerilor indiferent dacă aceștia reușesc să se îmbarce, până la urmă, sau nu. Prin urmare, cei aflați în această situație au dreptul la compensații și asistență.
„În consecință, legiuitorul Uniunii a recunoscut că o devansare semnificativă a unui zbor poate cauza pasagerilor neplăceri grave, la fel ca o întârziere a zborului, din moment ce o asemenea devansare conduce la pierderea posibilității acestora de a dispune în mod liber de timpul lor, precum și de a-și organiza călătoria sau șederea în funcție de așteptările lor. Aceasta este în special situația unui pasager care, deși a luat toate măsurile de precauție necesare, nu este în măsură să se îmbarce în avion ca urmare a devansării zborului pe care l-a rezervat. Aceasta este situația și atunci când pasagerul se vede constrâns să se adapteze în mod semnificativ la noua oră de plecare a zborului său pentru a-l putea lua”, se arată în comunicatul Curții de Justiție a Uniunii Europene.
Când un zbor este considerat anulat
În al doilea rând, judecătorii au stabilit că nu vorbim de un zbor „anulat” atunci când ora plecării este decalată de compania aeriană cu mai puțin de trei ore (adică apare o întârziere).
Mai precis, în decizie scrie că „un zbor nu este considerat «anulat» în sensul [legislației UE] atunci când operatorul de transport aerian amână ora de plecare a acestuia cu mai puțin de trei ore, fără să aducă vreo altă modificare acestui zbor.”
Lasă un răspuns