Curtea de Apel Cluj a decis ca un angajat de la CFR să primească despăgubiri morale în valoare de 120.000 de euro, după ce a fost victima unui accident feroviar grav.
Ionel Tănase este angajatul CFR L8 Bistrița, din cadrul Regionalei CFR Cluj, și a fost victima unui accident feroviar grav care a avut loc în data de 16 octombrie 2013. Bărbatul se afla la bordul unei drezine alături de alte 15 persoane. Echipa se deplasa pentru efectuarea unor lucrări într-o zonă dintre stația CF Monor Gledin și HM Râpa de Jos, județul Bistrița Năsăud. Drezina a fost folosită în condițiile în care CFR SA nu a asigurat un alt mijloc de transport pentru angajaților săi.
La un moment dat, în timp ce drezina rula cu viteză mare, aceasta a lovit din spate un tren de marfă. În aceste condiții, Ionel Tănase și un alt coleg de-al său au suferit răni grave fiind transportați cu un elicopter SMURD la spital.
Tănase a fost transportat la un spital din Târgu Mureș. Diagnosticul pus de medici a fost unul foarte grav. Traumatism cranio cerebral grav, plagă cranio-cerebrală fronto-bazală. Fractură cominutivă de os frontal/sinus frontal cu înfundare. Contuzie cerebrală frontal bilaterală. Fractură complexă zigomatico-maxilo-sfenoidal, planșeu orbital și perete lateral și medial orbită stânga. În total a avut nevoie de peste 130 de zile de îngrijiri medicale.
Ca la CFR la nimeni. Cum s-a petrecut accidentul
Tribunalul Bistrița care a judecat în prima instanță dosarul a stabilit că cei de la CFR SA și Electrificare CFR SA se fac vinovați de producerea acestui accident.
Lista neregulilor stabilită de judecător este una lungă și arată că infrastructura feroviară din România este în stare critică. Spunem asta din moment ce s-a stabilit că nici banalele becuri de la semnalele feroviare nu sunt înlocuite dacă sunt arse.
„Tribunalul constată că, în procesul verbal de cercetare nr. 4370/24.04.2014, întocmit de ITM Bistrița-Năsăud s-a reținut că, în baza Raportului de investigare întocmit de Autoritatea feroviară română–OIFR, precum și din declarațiile date, cauza producerii evenimentului o constituie neoprirea drezinei pantograf DP 58 la semnalul BL6 de pe ruta Monor Gledin- Râpa de Jos, care fiind stins ordona oprirea”, se arată în sentință.
Accidentul feroviar s-a produs și din cauza vegetației de pe traseu care nu era tăiată și care obtura vederea la semnalul feroviar.
„O altă cauză care a concurat la producerea evenimentului și reținută în procesul verbal a fost vegetația bogată de pe terasamentul căii ferate în zona semnalului BL6, care nu a putut fi văzut de mecanicul drezinei, iar obligația tăierii vegetației în vederea asigurării vizibilității normale pe linia ferată unde s-a produs accidentul revenea pârâtei ”C.F.R.” SA”, se mai arată în sentință.
Semnalele feroviare erau defecte
Și mai grav este faptul că semnalul feroviar era defect. Becurile de semnaliare pentru culoarea roșie erau arse și neînlocuite. Cel de pe culoarea galbenă era spart.
„S-a mai reținut că potrivit raportului de investigare întocmit de Autoritatea feroviară română – OIFR instalațiile de semnalizare pe ruta Sărățel-Deda sunt în administrarea pârâtei ”C.F.R.” SA și că, în urma verificărilor efectuate imediat după producerea accidentului, au fost depistate o serie de nereguli la semnalul feroviar care era stins, becurile roșu și roșu rezervă erau arse iar becul galben era spart, iar în acest sens s-au încălcat prevederile art. 13 lit.l din Legea nr. 319/2006”, se mai arată în sentință.
Ce a decis justiția
Pentru toate aceste motive, și pentru rănile suferite exclusiv din vina angajatorilor, Tribunalul Bistrița a decis ca Ionel Tănasă să primească despăgubiri morale în sumă de 120.000 de euro.
„Admite în parte acțiunea civilă formulată de reclamantul Tănase Ionel Vasile în contradictoriu cu pârâtele şi, în consecinţă: Obligă pârâtele, în solidar, să plătească reclamantului suma de 120.000 euro echivalentul în lei la data plăţii cu titlu de daune morale. Respinge celelalte pretenţii formulate de reclamant ca neîntemeiate”, se arată în sentința Tribunalului Cluj.
Sentința a fost confirmată de Curtea de Apel Cluj la data de 25 ianuarie 2022. Decizia Curții de Apel Cluj este definitivă și trebuie aplicată în conformitate cu dispozițiile ei.
„Respinge ca nefondate apelurile principale declarate de pârâtele C.N.C.F.,,C.F.R.” SA- Sucursala R.C.F.Cluj şi S. E. C.F.R. SA Bucureşti şi apelul incident declarat de reclamantul reclamantul T.I.V., împotriva sentinţei civile nr. 44/13.02.2020 pronunţată de Tribunalul Bistriţa-Năsăud în dosarul nr. 2094/112/2016, pe care o păstrează. Obligă pârâtele C.N.C.F.,,C.F.R.” SA- Sucursala R.C.F.Cluj şi S. E. C.F.R. SA Bucureşti la plata în favoarea reclamantului a sumei de 650 lei cheltuieli de judecată parţiale în apel. Decizia este definitivă”, se arată în verdictul Curții de Apel Cluj.
Lasă un răspuns