Un proiect imobiliar de mari dimensiuni se conturează pe strada Câmpina, din Cluj Napoca. Aici, Planului Urbanistic General al municipiului Cluj-Napoca, prevede în prezent destinație industrială. Pentru a modifica această destinație este nevoie de un PUZ (plan urbanistic zonal – n.n.), la care acum se lucrează în cea mai mare discreție. Un cartier cu mii de apartamente va apare și pe strada Câmpina, din Cluj-Napoca.

Documente de urbanism analizate de Foaia Transilvană arată că terenurile sunt încadrate în UTR S_Em, subzonă destinată micii producții și serviciilor industriale. Acestea pot fi transformate, printr-un PUZ de restructurare, într-o zonă mixtă cu locuințe colective, servicii și comerț. Miza este una majoră: apariția unui cartier cu mii de apartamente într-o zonă deja puternic afectată de traficul cotidian.
Primul pas administrativ a fost deja făcut. Primăria Cluj-Napoca a emis un aviz de oportunitate care permite inițierea PUZ-ului. Oficial, documentul nu reprezintă o autorizație de construire, dar confirmă faptul că municipalitatea consideră oportună schimbarea funcțiunii zonei, un pas esențial pentru dezvoltarea imobiliară propusă.
Zona unde se pregătește acest cartier imobiliar mamut se suprapune peste locul unde în prezent funcționează firma Clar, de materiale de construcții, și restaurantele construite pe fosta bază a Transcom SA.
Trafic sufocat și un plus de peste 1.300 de mașini
Strada Câmpina este, chiar și în prezent, una dintre arterele problematice ale orașului. La orele de vârf, circulația se desfășoară bară la bară, cu blocaje frecvente și timpi mari de așteptare. Cu toate acestea, proiectul aflat în analiză presupune o creștere masivă a numărului de locuitori și, implicit, a traficului auto.

Potrivit datelor discutate în documentele interne ale Primăriei Cluj, noul cartier ar putea aduce peste 1.300 de autoturisme rezidente, ceea ce înseamnă că vor fi tot atâtea apartamente construite. În cursul acestei săptămâni, comisia de trafic din cadrul Primăria Cluj-Napoca urmează să discute oportunitatea avizării unui astfel de proiect, în condițiile în care infrastructura rutieră din zonă este deja la limită.
Deși studiile de trafic sunt obligatorii, experiențele anterioare arată că acestea validează adesea soluțiile teoretice, dificil de aplicat în teren, în timp ce efectele reale sunt resimțite ulterior de locuitori.
Derogări pentru unii, refuzuri pentru alții
Un element sensibil ține de tratamentul aplicat diferiților proprietari din zonă. În ultimii ani, alți deținători de terenuri de pe strada Câmpina și din proximitate au încercat să construiască blocuri, dar s-au lovit de refuzuri ferme din partea municipalității, pe motiv că zona are regim industrial și nu permite locuire colectivă.
În cazul acestui proiect, însă, parcursul administrativ pare diferit. Avizele preliminare și deschiderea manifestată de autorități conturează un „culoar verde”, ridicând întrebări legate de criteriile reale după care sunt acceptate sau respinse astfel de dezvoltări imobiliare.
Legături și contexte sensibile
Informațiile publicate de Gazeta de Cluj indică faptul că firma Transcom, unul dintre actorii implicați în acest demers urbanistic, apare în cercul de interese economice și imobiliare care gravitează în jurul familiei unui fost magistrat. Acest context adaugă și mai multe semne de întrebare unui proiect care, oricum, ridică probleme de impact urbanistic major.
PUZ-ul nu produce efecte fără votul aleșilor locali. În cele din urmă, documentația va ajunge pe masa Consiliului Local Cluj-Napoca. Aici consilierii vor trebui să voteze transformarea sau nu, a zonei industriale într-un cartier dens de locuințe. Până atunci, consultarea publică și avizele de specialitate sunt etape obligatorii.
Întrebarea care rămâne deschisă este dacă strada Câmpina, deja sufocată de trafic, este pregătită să suporte un nou cartier cu mii de apartamente sau dacă asistăm la o dezvoltare aprobată rapid pe hârtie, cu costuri reale transferate ulterior către locuitorii orașului.







Lasă un răspuns