,

Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu? Deja devine penibil tot ce se întâmplă

Posted by

CFR Infrastructură reușește din nou performanța să blocheze un proiect vital pentru România. Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu?

Va fi Clujul legat feroviar de Oradea în acest deceniu? Tren în defileul Crișului. Sursa foto: LDEGM Trainspotter

Tronsonul Poieni–Vadu Crișului, bucata-cheie a legăturii feroviare dintre Cluj-Napoca și Oradea, trebuia să fie gata la anul.

În realitate, nu are nici măcar autorizație de construire. PNRR cerea finalizare până în august 2026, dar termenul a fost aruncat deja la coș.

Politica struțului practicată de conducerea CFR a dus la pierderea fondurilor nerambursabile și mutarea proiectului pe împrumuturi.

Noua țintă, de avarie, e de 50% execuție pentru a nu pierde totul. Dar, la cum se mișcă lucrurile, nici asta nu va fi atinsă.

Practic, oficialii își bat joc de un coridor european esențial și condamna Transilvania la ani buni de izolare pe calea ferată.

Studiul de fezabilitate, un fiasco

Totul a pornit de la un studiu de fezabilitate făcut prost, pe defileul Crișului Repede. CFR nu se înțelege cu proiectantul, iar linia simplă deja demontată a făcut imposibil traficul.

Rezultatul: trenurile nu mai circulă, iar oamenii sunt trimiși să aștepte promisiuni goale. De un an ni se vinde aceeași poveste cu „se rezolvă imediat”, dar amânările au devenit sport național. Ultima găselniță este termenul „trimestrul IV 2025”, tradus simplu: „nu știm nimic”.

Între timp, pe celelalte loturi constructorii lucrează. Singura frână este CFR, care blochează totul prin indecizie și lipsă de responsabilitate.

Cine răspunde pentru batjocură?

Politicienii și Ministerul Transporturilor privesc de pe margine. Banii europeni gratis se duc pe apa Crișului, iar România rămâne cu șantiere părăsite și coridoare ciuntite.

Dacă era vorba de o autostradă, scandalul ar fi ajuns pe prima pagină. Dar cum e vorba de calea ferată, totul e trecut la categoria „Ghinion”.

Date tehnice

Tronson Cluj-Napoca – Aghireș

  • Lungime: ~55 km

  • Valoare: 2,07 miliarde lei

  • Constructor: Asocierea RailWorks

  • Termen finalizare: 2026

Tronson Aghireș – Poieni

  • Lungime: ~53 km

  • Valoare: 2,43 miliarde lei

  • Termen finalizare: 2026

Tronson Poieni – Aleșd

  • Lungime: ~50 km

  • Valoare: 2,18 miliarde lei

  • Termen finalizare: 2027

Tronson Aleșd – Oradea – Episcopia Bihor

  • Lungime: ~50 km

  • Valoare: 1,67 miliarde lei

  • Termen finalizare: 2027

Date generale proiect

  • Lungime totală modernizată: 166 km

  • Valoare totală: peste 8,3 miliarde lei

  • Finanțare: PNRR

  • Viteza proiectată: 160 km/h trenuri de călători

  • Timp estimat Cluj–Oradea: sub 2 ore

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *