13 lei pentru un ceai, la Târgul de Crăciun din Cluj. Cum s-a ajuns la această speculă

Posted by

Prețurile la produsele vândute la Târgul de Crăciun din Cluj Napoca, sunt extraordinar de mari.

Târgul de Crăciun din Cluj Napoca.
Târgul de Crăciun din Cluj Napoca.

Pentru un un banal ceai, comercianții cer 13 lei, pentru un colac unguresc, de la 25 de lei în sus, pentru o banală steluță de ceramică, bună de atârnat în brad, 20 de lei. Și prețurile sunt tot mai mari, în funcție de ceea ce își doresc cei care ajung în Piața Unirii din Cluj Napoca.

Cum s-a ajuns la această situație, de speculă, ne explică Alexandra Oană, consilier local în cadrul Consiliului Local Cluj Napoca.

Spre deosebire de alte primării din țară, Primăria Cluj-Napoca a decis să nu organizeze direct târgul de Crăciun, ci, în schimbul unei redevențe, să concesioneze organizarea acestuia către o firmă.

Toamna aceasta, licitația a fost câștigată de Untold SRL, ce achită primăriei 0.9 lei/mp pe zi pentru târgul din Piața Unirii și 0.55 lei/mp pe zi pentru târgul de la Sala Sporturilor.<

”Astfel, deși Untold plătește modica sumă de 9200 euro pentru târgul din Unirii și 7500 euro pentru târgul de la Sala Sporturilor pentru toată perioada târgului- mult sub cei 400.000 euro estimați în studiul prin care s-a fundamentat decizia de concesionare – taxele pe care aceștia le încasează pentru închirierea unei căsuțe încep de la 2600 euro și ajung la 7000 euro”, susține Alexandra Oană.

Afacerea Untold

Și, uite așa, spiritul Crăciunului lasă loc spiritului întreprinzător și târgul de iarnă devine o afacere de succes!

Practic, din încasările pentru 3 căsuțe, Untold achită redevența către Primărie pentru ambele târguri și rămâne și cu bani în plus.

”Desigur, firma suportă și alte cheltuieli, dar oricum profitul este pe măsură, în condițiile în care la târg participă peste 70 comercianți, constrânși și ei de taxele exorbitante să ridice prețurile la produse. Cine suportă nota de plată pentru toată distracția? Păi, în primul rând, clujenii care ajung să scoată din buzunar 13 lei pentru un ceai, 20 pentru o plăcintă și 45 pentru un burger la ceea ce ar fi trebuit să fie, în principiu, un eveniment al întregii comunități”, mai susține Alexandra Oană.

În plus, cum puțini meșteri și producători locali își permit chiria piperată la târg, acesta e inundat de “artizanatul” de import, produs la scară industrială în Polonia sau China.

La Cluj, însă, cum spuneam, spiritul întreprinzător a bătut spiritul Crăciunului!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *