,

Autobuzele electrice din Cluj Napoca sunt frumoase, dar sunt mai mult de decor. Experții spun că nu sunt exploatate inteligen

Posted by

În parcul de autobuze al Companiei de Transport Public Cluj Napoca există 41 de autobuze electrice, dintre care la orele de vârf circulă doar 24.

Mai mulți șoferi de la CTP ne-au declarat că aceste autobuze nu pot fi folosite pe anumite rute din oraș. Și asta pentru că puse să circule pe traseul Gara CFR – cartierul Zorilor, ar rămâne fără baterii la jumătatea drumului.

„Circula mai mult pe rutele din cartierul Gheorgheni. Sunt folosite doar pentru două curse pe zo, apoi trebuie să stea la încărcat în restul zilei. Le puteți vedea la capăt de linie cum stau la încărcat”, ne-a declarat un șofer de la CTP Cluj.

Au nevoie de încărcare de lungă durată

Cei de Compania de Transport susţin că autobuzele electrice au nevoie de „încărcare lungă” pe timpul zilei, astfel că din 41 de autobuze, doar 24 pot fi folosite în orele de vârf.

Expertul în mobilitate Tudor Măcicăşan susţine că ziua e nevoie doare de „încărcări scurte” a câte 10-15 minute şi că s-ar putea, tehnic, folosi fără probleme cel puţin 35 de autobuze concomitent la orele de vârf.

„Dacă autobuzele electrice puteau merge doar o jumătate de zi, n-ar fi prins vreodată, nimeni n-ar lua două autobuze a câte 600.000 euro ficare pentru unul la stradă. Toate celelalte oraşe din România care exploatează autobuze electrice similare(Zalău, Turda, Braşov) o fac cu echipaje de şoferi (schimb 1 şi schimb 2), autobuzele circulând toată ziua (maxim 18 ore, de 5 la 23)”, a explicat pentru „Adevărul”, Tudor Măcicaşan, expert în mobilitate sustenabilă.

Expertul a mai declarat că aceste autobuze ar trebui exploatate intensiv, 35 din 41 de autobuze, fapt ce ar permite ca alte două trasee ale CTP să fie parcurse de autobuzele electrice.

Avem 28 de tramvaie din care circulă 12

Nici tramvaiele nu sunt exploatate la capacitatea lor maximă. În realitate, în depoul CTP există 28 de tramvaie din care circula doar 12. Restul de 16, doar acestea valorând 32 de milioane de euro, stau în conservare.

„Flota de tramvaie s-a reînoit simțitor în ultii ani, ajungând la 28 de tramvaie moderne, de 30 de metri lungime și cu podea joasă. Dintre acestea, în ora de vârf circulă simultan 12 tramvaie, obținându-se un coeficient de utilizare a flotei de 42% pentru vehicule care costă peste 2 milioane de euro fiecare”, susține Măcicășan.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *