Incidentul feroviar a avut loc în data de 3 mai 2023, pe raza de activitate a Sucursalei Regionalei de Căi Ferate Cluj, în stația CFR Dej Călători.
La acel moment, impiegatul de mișcare (IDM) a făcut un parcurs greșit pentru trenul IR 1831, Timișoara – Iași, cu 300 de persoane la bord. În loc să trimită trenul spre Dej Triaj, și mai departe spre Iași, impiegatul a trimis trenul spre Baia Mare, unde nu este linie electrificată.
Potrivit raportului AGIFER, trenul a plecat din stația Dej Călători, în condițiile în care nici mecanicul de locomotivă nu a observat greșeala comisă de impiegat.
Astfel, trenul a rulat peste 800 de metri, cu viteza stabilită, până când rețeaua electrică de contact, de 27.000 de volți, nu a mai existat. Abia atunci, mecanicul și-a dat seama că este o problemă și a făcut frânare de urgență, ”a deconecta disjunctorii și a coborât pantograful”.

Singurul lucru care a făcut ca o tragedie feroviară să fie evitată, a fost că din sens invers, dintre Baia Mare spre Dej, nu circula niciun tren la momentul respectiv.
Anchetă feroviară
La data de 03.05.2023, ora 14:20, ora de plecare a trenului IR nr.1831, IDM dispozitor de serviciu în stația CFR Dej Călători, a executat parcurs de ieșire pentru trenul IR nr.1831, de la linia 3, în mod eronat, spre HM Cășeiu, în direcția Jibou (,,J”), în loc de direcția Dej Triaj (,,T”).
IDM localist, după ce a primit semnalul ”gata de plecare” de la șeful de tren, a transmis semnalul ”pornirea trenului” mecanicului de locomotivă, semnalul luminos de ieşire X3 fiind cu indicația o unitate luminoasă de culoare verde și o unitate luminoasă de culoare galbenă, spre tren.
După ce trenul a fost îndrumat de către IDM localist, mecanicul a dat semnalul de plecare, a pus trenul în mișcare, fără să realizeze că indicatorul de direcție de la semnalul luminos de ieşire X3 indica altă direcție decât cea către care trebuia să circule trenul respectiv, ”J” în loc de ”T”.
Trenul IR nr.1831 a rămas în câmp
Trenul IR nr.1831 a parcurs circa 827 de metri, trecând cu locomotiva de vârful macazului 3T și angajându-se în direcția Jibou.
Mecanicul a observat că parcursul a fost efectuat în altă direcție, a luat măsuri de frânare rapidă, deconectând disjunctorul și coborând pantograful locomotivei
Impiegatul și-a recunoscut vina
În timpul anchetei care a urmat, impiegatul dispozitor a declarat că își asumă toată vinovăția pentru această situație.
El a relatat că a crezut că este vorba despre un alt tren care urma să plece spre Baia Mare.
”După ce a încheiat convorbirea telefonică, a efectuat parcurs de ieșire de la linia 3 in direcția Jibou eronat, fiind convins pe moment că expediază trenul R nr.4022, tren care are plecarea în conformitate cu tabloul cu sosirea/plecarea trenurilor de la stația CFR Dej Călători la ora 15:23, tot de la linia 3”, se arată în raport.
De asemenea, și mecanicul de locomotivă a fost găsit vinovat pentru că nu a urmărit parcursul trenului. El și-a dat seama că este ceva în neregulă, abia atunci când locomotiva electrică a părăsit zona electrificată.
”După oprire și menținerea trenului pe loc a luat legătura prin stația RTF cu IDM de serviciu în stația CFR Dej Călători, comunicându-i că parcursul a fost efectuat greșit și că nu poate conecta locomotiva, aceasta nemaifiind sub firul de contact”, se mai arată în raport.
După acest incident, trenurile în stația CFR Dej au fost întârziate cu 90 de minute.
Lasă un răspuns